header-logo2.png FindHouse

آشنایی با شبکه‌های توزیع (قسمت آخر)

آشنایی با شبکه‌های توزیع (قسمت آخر)
در قسمت پایانی به هادی‌ها، پایه‌ها، مقره‌ها، یراق‌آلات خطوط هوایی شبکه‌های توزیع، کنسول، کراس آرم و آرایش پایه‌ها، محاسبات الکتریکی خطوط هوایی، حریم خطوط هوایی شبکه‌های توزیع، محاسبات مکانیکی خطوط هوایی توزیع، مسیریابی و نقشه‌برداری خطوط هوایی توزیع می‌پردازیم.

آشنایی با شبکه‌های توزیع (قسمت آخر)

هادی‌ها:

بدون تردید، هادی‌ها مهم‌ترین اجزای یک شبکه انتقال انرژی محسوب شده و مسیر جریان از طریق آن‌ها برقرار می‌گردد، بنابراین تمام مقدمات در طراحی یک خط انتقال هوایی، فقط به‌منظور برق‌رسانی مناسب و مطمئن از طریق این هادی‌ها صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال نقش پایه‌های خط انتقال نگهداری فاصله هادی‌ها از زمین، نقش کنسول‌ها رعایت فاصله مناسب هادی‌ها از یکدیگر و نقش مقره‌ به‌عنوان ایزوله کننده و نگه‌دارنده هادی‌ها تحت ولتاژ از بدنه می‌باشد، که دراین‌بین، هادی‌ها نقش اساسی را به عهده دارند.

به دلیل افزایش روزافزون مصرف انرژی الکتریکی، خطوط انتقال نیرو همواره در حال گسترش و توسعه هستند و به‌طور دائم خرید، حمل و نصب سیم هادی‌ها در خط انتقال نیرو سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های اجرایی خط را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر سرمایه‌گذاری اولیه انجام‌شده هزینه سالیانه افت انرژی در مراحل بهره‌برداری و نیز میزان تلفات توان، جنبه‌های اقتصادی انتخاب بهترین و مطلوب‌ترین هادی در یک خط هوایی دو چندان نموده است.

لازم به توضیح است که بیشترین کاربرد سیم از نوع آلومینیوم فولاد در «شبکه هوایی فشارمتوسط» و همچنین سیم‌های لخت مسی مورداستفاده در «شبکه‌های فشار ضعیف هوایی» ایران می‌باشند. در این زمینه، پارامترهای مهمی ازجمله سطح مقطع، حد گسیختگی، مقاومت الکتریکی و نیز ویژگی‌های مکانیکی و هم ویژگی‌های الکتریکی را باید شناخت و در انتخاب سیم، مدنظر قرارداد.

پایه‌ها:

خطوط توزیع هوایی، به‌طورکلی در همه‌جا روی پایه‌ها نصب می‌شوند. این پایه‌ها بیشتر از نوع بتنی، چوبی و یا فلزی بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته به‌موازات پیشرفت در شبکه‌های توزیع هوایی، مواد مناسب و کارآمدتر و همچنین روش‌های جدیدی در ساخت تجهیزات، ازجمله پایه‌ای خطوط انتقال پدید آمده که کار محافظت بهتر پایه‌ها و ساخت پایه‌های توخالی و سبک، پیش‌تنیده، فایبرگلاس، فولادی و حتی آلیاژهای آلومینیومی را هموار کرده است.

نیروهایی که بر پیکره یک پایه اعمال می‌شوند، عبارت‌اند از:

نیروهای عمودی ناشی از وزن سیم یا لایه یخ دور سیم، یراق‌آلات، مقره‌ ، کنسول و خود پایه و نیروی افقی که نزدیک به سر پایه به آن اعمال می‌شود و بیشتر ناشی از کشش سیم، فشار باد و نیروهای ناشی از وزن هادی‌ها درنتیجه غیریکنواخت بودن فاصله پایه‌ها از یکدیگر و زاویه انحراف خط است.

پایه مناسب باید کلیه این بارگذاری‌ها را به‌راحتی و با اطمینان کامل تحمل نماید. از سوی دیگر، ازنظر معماری شهری و زیبایی محیط، باید کاربرد انواع مختلف پایه‌ها در مناطق روستایی و شهری و در کنار جاده‌ها براساس اصولی محکم و با در نظر گرفتن کلیه جنبه‌های آن انجام شود.

به‌عنوان‌مثال، برخورد خودروها با سرعت زیاد به پایه‌های خطوط انتقال، علاوه بر ایجاد خسارت و قطعی برق، باعث بروز حوادث جانی و مالی جبران‌ناپذیری خواهد شد، پس کاربرد بهتر پایه‌ها همواره ذهن مهندسین برق را در طراحی شبکه‌های توزیع هوایی به خود جلب کرده است.

مقره‌ها:

در شبکه‌های توزیع برق مانند خطوط انتقال، به تجهیزاتی نیاز است که بتوانند نقش عایقی و جداسازی قسمت‌های تحت ولتاژ را از دیگر قسمت‌ها داشته باشد.

طبق تعریف، «مقره» به وسیله‌ای گفته می‌شود که:

دارای مقاومت الکتریکی بالایی بوده، بین هادی‌های برق‌دار و سازه‌های نگه‌دارنده قرار می‌گیرد. مقره، علاوه بر عایق نمودن هادی نسبت به پایه (و همچنین نسبت به زمین) ارتباط مکانیکی هادی و پایه را نیز تشکیل می‌دهد. مقره‌ها چهار ویژگی و وظیفه عمده دارند:

وظیفه اصلی مقره‌ها ، ایزوله کردن هادی از بدنه کنسول و پایه می‌باشد. این مقره‌ها، باید بتوانند بدون داشتن جریان نشتی، مشخصات الکتریکی لازم برای تحمل بیشترین ولتاژ عادی و سایر ولتاژهای اضافی تحت شرایط مختلف را داشته باشند. این ویژگی‌ها به‌عنوان «خواص الکتریکی مقره‌ها » عبارت اند از:

۱- مقاومت الکتریکی حجمی و سطحی بالا

۲- مقاومت در برابر سوراخ شدن توسط شوک حرارتی در اثر عبور جریان الکتریکی فشارقوی

۳- مقاومت زیاد در مسیر

۴- عدم تشکیل خودالقایی

وظیفه دیگر مقره‌ها، تحمل نیروهای مکانیکی حاصل از وزن هادی‌ها و نیروهای اعمالی ناشی از باد و یخ می‌باشد که در هر شرایطی، فاصله هادی از بدنه و بازوی پایه، نباید از مقادیر مجاز کمتر باشد. این ویژگی‌ها به‌عنوان «خواص مکانیکی مقره» نامیده شده و به شرح زیر هستند:

۱- خاصیت الاستیسیته به نسبت خوب که باعث می‌شود مقره، تنش‌های خمشی و کششی را تا حدودی تحمل کرده و در برابر تغییر شکل مقاومت نماید.

۲- در برابر نیروی فشاری مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

۳- چون مقره‌های چینی در برابر ضربه مقاومت کمی دارند باید سعی شود تا لبه و گوشه‌های تیز نداشته باشند.

۴- مقاومت لازم را در برابر شوک‌های حرارتی حاصل از تغییرات اختلاف‌پتانسیل الکتریکی، صاعقه و... به‌طور ناگهانی داشته باشند.

مقره‌ها باید در برابر تغییرات جوی و درجه حرارت مقاوم بوده، خواص خود را در اثر گذشت زمان و کهنه شدن، تا حد قابل‌قبول حفظ نماید. این ویژگی‌ها، که به‌عنوان «خواص فیزیکی» نامیده شده عبارت‌اند از:

۱- مقاومت در برابر عوامل جوی و تابش آفتاب

۲- زنگ نزدن و اکسید نشدن

۳- دارا بودن ضریب انبساط کم

۴- حفظ خواص در برابر سرما و گرما

۵- عدم میل ترکیبی با بیشتر مواد موجود در محیط اطراف

هر مقره باید «خواص ساختمانی» را رعایت نموده و قابل‌اعمال روی آن باشد. به‌عنوان نمونه، می‌توان موارد زیر را در مورد مقره‌های چینی با ساختمان پرسلان نام برد:

۱- مقره چینی باید دارای ساختمان به هم فشرده بوده، به‌طوری‌که هیچ خلل و فرجی در داخل آن وجود نداشته باشد.

۲- الکترون‌ها و یون‌ها به یکدیگر مرتبط و متصل باشد تا اختلاف‌پتانسیل الکتریکی بسیار زیاد به آن وارد نشود.

امروزه در شبکه های توزیع، برای اتکای اجسام هادی و جداسازی آن‌ها از یکدیگر بیشتر از مقره‌های چینی استفاده می‌نمایند. این مقره‌ها، علاوه بر اینکه در خطوط انتقال فشار متوسط به‌عنوان نقاط اتکایی سیم در محل پایه‌ها استفاده می‌شوند، به‌عنوان عایق در سیستم‌های توزیع، ازجمله بوشینگ‌های ترانسفورماتورها، کلیدها و سایر ادوات برقی ازجمله بدنه برق‌گیرها، مهارها، کات اوت‌ها و بدنه سرکابل فشارقوی و اتکایی برای عایق سازی در محل ورود برق به کار می‌روند. مواد اولیه به‌کاررفته برای ساخت مقره‌ها «سرامیک الکتریکی» مانند چینی و شیشه می‌باشد. در آینده برای ساخت مقره‌ها از مواد جدیدتری همچون فایبرگلاس، اپکسی، پلاستیک و مواد پلیمری بیشتر استفاده خواهد شد.

برای رعایت نکته‌های مختلف مکانیکی و الکتریکی سازندگان مختلف مقره سعی می‌کنند تا:

مناسب‌ترین، مرغوب‌ترین و درعین‌حال اقتصادی‌ترین نوع مقره را که برای استفاده در شبکه و کاربردهای هوایی فشار متوسط (۲۰کیلوولت) و فشار ضعیف (۲۳۰ تا ۴۰۰ ولت) موردبررسی قرارگرفته و بیشتر مشخصات فنی آن‌ها ارائه‌شده است مد نظر قراردهند.

جنس مواد مورد مصرف در ساختمان مقره‌ها به شرایط استفاده و کاربرد آن‌ها بستگی دارد که به دو دسته مواد سرامیکی و غیر سرامیکی تقسیم می‌شوند. ماده اصلی در ساختمان عایق‌های سرامیکی که کاربرد انبوه آن‌ها به‌صورت مقره‌های هوایی به‌کاررفته «چینی» یا »شیشه‌ای» می‌باشد. امروزه مقره‌های غیر سرامیکی نیز ساخته‌شده که مراحل تحقیقات و توسعه را طی می‌نمایند.

یراق‌آلات خطوط هوایی شبکه‌های توزیع

یراق‌آلات موردنیاز برای مونتاژ مقره‌ها و نیز برپایی سازه‌های خطوط هوایی شبکه‌های توزیع، دارای تنوع و گونه‌های فراوانی است.

بیشتر این اتصالات، از فولاد گالوانیزه یا آلیاژ آلومینیوم و بعضی نیز از چدن نرم (آهن مالیبل) ساخته‌شده‌اند که کلیه قطعات آهنی برای جلوگیری از زنگ‌زدگی باید به‌صورت گرم گالوانیزه شوند.

همچنین به دلیل اهمیت کیفیت این قطعات، علاوه بر کنترل ضخامت گالوانیزه آن‌ها باید ازنظر کمترین مقاومت (کشش) مکانیکی مورد آزمایش قرار گیرند. بدیهی است در یک زنجیره مقره کششی که متشکل از چندین قطعه اتصالات فلزی و نیز مقره‌های بشقابی می‌باشد، ضعیف‌ترین حلقه، نقطه پارگی آن سازه‌ها خواهد بود.

بنابراین در طراحی مکانیکی و نکات استقامت مقره زنجیره، باید انتخاب قدرت یکنواخت این یراق‌آلات را مدنظر قرارداد. با توجه به اینکه مقره بشقابی مورد کاربرد در شبکه‌های توزیع ایران، اکثراً از نوع نر و مادگی (Boll & Socket) یا نوع کلاهکی ۱۵ هزار پوندی می‌باشد، بدیهی است سیستم قفل کننده مقره دارای محل مادگی و اشپیل در همگی باید با این مقره‌ها هم‌خانواده بوده، سیستم قفل کنندگی آن‌ها به‌تناسب مقره انتخاب شوند.

برای راحتی شناخت اتصالات، در جدول ۶، نام هریک از آن‌ها آورده شده است.

استاندارد سیستم‌های قفل کننده (کوپلینگ) مقره‌های بشقابی ایران، از نوع بال و سوکت در ردیف ۱۶ میلی‌متری نوع A براساس استاندارد IEC آورده شده است، که معادل نوع B استاندارد ANSI  و BS می‌باشد.

لازم به توضیح است که در تدوین ابعاد و مشخصات فنی، از کاتالوگ کارخانهNGK، استاندارد شبکه‌های توزیع و استاندارد مقره‌های به‌کاررفته در شبکه توزیع استفاده‌شده است.

کنسول، کراس آرم و آرایش پایه‌ها

برای نگهداری هادی‌ها و مقره‌ها روی تیر، از کنسول استفاده می‌شود. 

کراس آرم نوعی کنسول به شکل بازوی متقاطع با پایه (به شکل صلیب) است که در شبکه های توزیع برق به‌طور انبوه استفاده‌شده است.

ساخت انواع کنسول و کراس آرم با شکل‌های گوناگون، امکان‌پذیر است اما معیارهای الکتریکی و مکانیکی طراحی کنسول خطوط توزیع و کراس آرم‌های مناسب برای شرایط آب و هوایی و همچنین هادی‌های مختلف با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی در ساخت و بهره‌برداری، می‌تواند موجب تجدیدنظر در طرح آنان شود. با توجه به حجم بالای خطوط هوایی در شبکه‌های توزیع و انواع شرایط بارگذاری کشور، مواردی چند در انتخاب کنسول قابل‌ملاحظه خواهند بود که به شرح زیر است. با رعایت این نکات ضمن تنوع زدایی، می‌توان استاندارد مدون شده‌ای برای انواع کراس آرم‌های شبکه توزیع محاسبه و تدوین نمود:

۱- استفاده از کمترین مواد

۲- سادگی در ساخت

۳- استفاده کمتر از پیچ و اتصالات

۴- کم بودن هزینه‌های نگهداری، تعمیر و کنترل

۵- راحتی کار توسط سیمبانان عملیاتی

۶- ایجاد تقارن درممان وارده به تیر نصب‌شده

۷- رعایت فاصله مجاز بین هادی‌ها

۸- رعایت فاصله افقی سیم از پایه

۹- بهینه کردن باند حریم خطوط انتقال (درجه ۱)

۱۰- جاگیری کم و سادگی در نگهداری، انبار و حمل‌ونقل

بنابراین تعداد محدودی از کنسول‌ها به‌صورت آرایش نگه‌دارنده هادی‌ها با شرایط گفته‌شده در شبکه‌های توزیع برق ایران طراحی و به‌کاربرده شده‌اند، که هرکدام نیز با توجه به میزان فلش و اسپن مجاز، شرایط آب و هوایی، عوارض طبیعی موجود در مسیر خط، تعداد مدار، وزن هادی ها و نوع آرایش سیم‌ها نسبت به یکدیگر کاربد خواهند داشت.

برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل و همچنین کنترل کراس آرم جدید طراحی‌شده و یا انتخاب آرایش مناسب برای خط انتقال ۲۰ کیلوولت باید معیارهای الکتریکی و مکانیکی آن محاسبه و کنترل شود. در معیارهای الکتریکی رعایت دو فاصله به این شرح لازم می‌باشد:

۱- فاصله هادی‌ها از پایه (فاز به زمین)

۲- فاصله فازها از یکدیگر (فاز به فاز)

همچنین معیارهای مکانیکی شامل محدودیت نیروهایی است که باید توسط کراس آرم تحمل شود، این نیروها، به‌طورکلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱- نیروهای افقی (فشار باد و زاویه در خط)

۲- نیروهای قائم (وزن سیم، یخ و برف)

محاسبات الکتریکی خطوط هوایی

 برای برقراری ارتباط الکتریکی بین دو نقطه از طریق احداث خطوط هوایی، ابتدا مسیر مناسب (براساس اصول مسیریابی) توسط نقشه‌بردار (در شبکه‌های توزیع پیکتاژچی) انتخاب می‌گردد، سپس نسبت به تهیه پلان و پیکتاژ و در موارد تکمیلی‌تر تهیه پلان و پروفیل مسیر (با رعایت موازین مشخص) اقدام می‌شود. فعالیت اصلی طراحی خطوط در شبکه توزیع از مبحث محاسبات الکتریکی آغاز می‌گردد که این مرحله، خود شامل تعیین پارامترهای الکتریکی خط موردنظر، انتخاب مقاطع مناسب برای هادی ازجمله تعداد مدارها، آرایش آن‌ها و کنترل افت ولتاژ و تلفات توان، جریان اتصال کوتاه و... خواهد بود. درنهایت، هر خط پایدار دارای محاسبات مکانیکی و چگونگی رعایت فاصله‌های مجاز و حریم‌ها خواهد بود.

هنگامی‌که خطی مورد طراحی قرار می‌گیرد باید افت ولتاژ و تلفات قدرت را به‌طور دقیق موردبررسی قرارداد. 

این مطالعه، پس از تعیین و پیش‌بینی میزان بار کشیده شده از خط و رشد آن در سال‌های آینده سرویس‌دهی  خط و انجام محاسبات مربوط به پخش بار ممکن می‌گردد.

به‌طورکلی، با توجه به این محاسبات، مقطع هادی باید چنان باشد که تلفات قدرت در هر حالت، از میزان حداکثر ۵ درصد توان انتقالی آن خط تجاوز نکند.

همچنین بررسی اختلالات شدید و ناگهانی در زمان ایجاد انواع اتصال کوتاه‌ها و یا پاره شدن خطوط که با عنوان خطا در سیستم‌های قدرت می‌باشد، باید موردمطالعه قرار گیرند. درصورتی‌که برای شدیدترین نوع خطا (اتصال کوتاه سه فاز متقارن) طراحی صورت گیرد، خط برای حالت‌های دیگر اتصالی نیز، قابلیت تحمل و پاسخگویی را خواهد داشت.

حریم خطوط هوایی شبکه‌های توزیع

در احداث یا اصلاح خط هوایی و یا تأسیسات الکتریکی با هادی‌های لخت و بدون روپوش عایق، فواصل هوایی مجاز بین این خطوط برق‌دار و زنده با عناصر و طبیعت اطراف آن طبق قوانین ارائه شده در کلیه کشورهای جهان و تحت عنوان «حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق» رعایت می‌شوند. ازجمله این استانداردها، می‌توان به موارد منتشرشده در NESC-1990 اشاره نمود. در ایران نیز قانون و تصویب‌نامه‌هایی در این رابطه صادر و حاکم می‌باشند. این محدودیت‌ها و ضوابط، باید توسط کلیه طراحان، مهندسین و ناظرین موردتوجه قرارگرفته و به نحو مقتضی رعایت شوند و حتی در صورت احتیاج به خرید یا تصرف اراضی، ابنیه و مستحدثات، موارد را در پروژه‌ها مشخص نمایند. حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق هوایی، باید با توجه به ولتاژ برق و براساس استانداردهای وزارت نیرو و تصویب‌نامه مربوطه رعایت شود.

محاسبات مکانیکی خطوط هوایی توزیع

به‌طورکلی، طراحی مکانیکی خطوط هوایی توزیع، برای هر خط انتقال انرژی هوایی، از اساسی‌ترین مباحث در فرآیند تهیه طرح و نقشه‌های اجرایی می‌باشد. قوانین و دستورالعمل‌هایی حاکم بر منحنی سیم و پارامترهای طراحی (ازجمله کشش و فلش هادی و حل معادلات تغییر وضعیت سیم) است. این روابط براساس وزن سیم، شرایط مختلف آب و هوایی، بازه‌های مجاز فلش و کشش سیم و فاصله بین پایه‌ها در خطوط توزیع، قابل‌تغییر خواهند بود، که با استفاده از نمایش نتایج در جدول‌های کاربردی و منحنی‌های سیم‌کشی، مقایسه و انتخاب می‌شوند.

برای انجام مراحل طراحی مکانیکی، از نتایج محاسبات کامپیوتری و نمایش نتایج در جدول‌ها، یک الگوریتم و روش مدون شده به شرح زیر استفاده می‌شود:

۱- محاسبات مکانیکی نیروهای وارد بر سیم، در انواع رژیم‌های آب و هوایی ← جدول کشش و فلش

۲- محاسبات مکانیکی نیروهای وارد بر تیر و انتخاب قدرت پایه‌های میانی و کششی ← جدول بارگذاری و انتخاب پایه‌ها

۳- محاسبات و کنترل مجدد طرح پایه‌گذاری شده و ارائه منحنی فلش برای سیم‌کشی ← جدول سیم‌کشی و منحنی های فلش «تمپلت»

مسیریابی و نقشه برداری خطوط هوایی توزیع

از مدت قبل،«پیکتاژ» یا تعیین مرکز پایه‌ها توسط میخ‌کوبی (به نام پیکه) برای حفر چاله و نصب پایه‌ها، همزمان با شروع اجرای خط هوایی (با استفاده از دوربین نقشه‌برداری توسط شخصی به نام پیکتاژچی) متداول بود. امروزه، پیاده کردن مسیر عبور خطوط هوایی توزیع و همچنین تعیین محل و نوع پایه‌ها برای تیرهای بتونی، چوبی و یا فلزی از روی نقشه طرح به‌عنوان یک فعالیت مهم قبل از اجرای خطوط توسط شرکت‌های توزیع مدنظر قرار می‌گیرد. با مهندسی شدن روش‌های اجرایی در شرکت‌های توزیع، ضرورت تهیه طرح، انجام مسیریابی و نقشه‌برداری برای پروژه‌های توسعه و احداث خطوط هوایی توزیع براساس استانداردهای موردقبول وزارت نیرو، موردتوجه قرارگرفته است، به شکلی که انتخاب مسیر بهینه و ارائه نقشه «پلان و پیکتاژ» از مسیر خط هوایی و یا در صورت اهمیت تهیه «پلان و پروفیل» از طرح خط پیشنهادی، موردتوجه کلیه دفاتر طراحی قرارگرفته است.

در این راستا، مسیریابی، ازجمله اقدامات اولیه عملیات طراحی یک خط هوایی توزیع به شمار می‌رود و به علت نقش مهمی که در چگونگی قرارگیری خط هوایی در ارتباط با سایر تأسیسات و محیط و عوارض مجاور خود از یک‌طرف و تأثیر قابل‌توجهی که در هزینه اجرای آزادسازی و تحصیل مسیر و بهره‌برداری خط از طرف دیگر دارد، موردبررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

برداشت مسیر تعیین‌شده توسط عملیات نقشه‌برداری و سپس تعیین محل، آرایش پایه‌ها و اسپاتینگ خط براساس نتیجه‌های طراحی مکانیکی، جزء فعالیت‌های تکمیلی هر پروژه طرح خطوط هوایی ۲۰ کیلوولت بوده و یکی دیگر از ملزومات طراحی و اجرای صحیح پروژه‌هاست. نقشه‌بردار، مجموعه اطلاعات لازم برای طراحی و ارائه نقشه اجرایی خطوط هوایی توزیع را در اختیار مسئول و طراح پروژه قرار می‌دهد.

در اینجا لازم به توضیح است که مسیریابی و نقشه‌برداری خطوط هوایی توزیع، در خطوط انتقال فشارقوی و فوق توزیع دارای تفاوت ویژه‌ای خواهد بود، زیرا خطوط هوایی توزیع، علاوه بر در دسترس بودن جهت تعمیر، بهره‌برداری و بازدید محلی از خطوط، باید به‌راحتی شرایط برقراری و فروش انشعاب جدید برق را نیز فراهم نماید و ضمن در نظر گرفتن کلیه مسائل حریم تا حد امکان به نزدیک‌ترین محل تحویل و توزیع انرژی برق به مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

پایان

منبع: saa.ir

مقالات مرتبط

نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک، ایمن، کم‌هزینه
مقالات نیروکالا

نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای . . .

درحالی‌که در هر گوشه دنیا نیروگاه‌های هسته‌ای غول‌پیکر برای تولید انرژی از سال‌ها پیش فضای بسیاری از سطح زمین را تحت تصرف خود درآورده‌اند، امروز جهان به سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک حرکت می‌کند.

مشاهده مقاله
آشنایی با شبکه‌های توزیع (قسمت چهارم)
مقالات نیروکالا

آشنایی با شبکه‌های توزیع (قسم . . .

در قسمت قبل به مقایسه سیستم‌های زمینی و هوایی، صرفه اقتصادی، مشکلات اجرایی، تعمیر و عیب‌یابی، حفظ زیبایی محیط و حریم‌ها و حادثه‌آفرینی و ایمنی پرداختیم. در این قسمت به توضیح پیرامون توسعه شبکه‌های توزیع، خطوط فشار متوسط (ولتاژ اولیه)، خطوط . . .

مشاهده مقاله

به مجموعه بزرگ نیرو کالا بپیوندید

نیرو کالا بانک جامع نیروگاه ها ، شرکت ها و متخصصین حوزه برق و انرژی