عرضه باتریهای جدید خودرو در ۲۰۲۵

عرضه باتریهای جدید خودرو در ۲۰۲۵
شیانگ یانهو مدیرعامل دپارتمان راهحلهای خودرویی کاتل گفته است: «هنوز چند فرآیند و فناوری کلیدی باقیمانده که باید صنعت باتری از پس آن برآید. در صورت فائق آمدن بر این موانع، امکان عرضه باتریهای حالت-جامد ۴۰۰ واتساعت بر کیلوگرم فراهم میشود.» همین حالا هم از آغاز تحقیقات برای رسیدن به باتریهای حالتجامد ۱۰ سال میگذرد. جالب اینجا است که حتی از مکان برگزاری این کنفرانس خبر بیشتری در دسترس نیست و اطلاعات بیشتری هم در مورد این پیشرفتهای کاتل، منتشرنشده است. این را هم میدانیم که در بهترین حالت در حال حاضر، باتریهای الافپی فقط ۱۶۰ واتساعت بر کیلو هستند و حتی رسیدن به ۲۰۰ واتساعت بر کیلوگرم، خودش ۲۵ درصد بهبود و پیشرفت به شمار میرود، چه رسد به آنکه چینیها به توانایی ۳۵۰ واتساعت بر کیلوگرم رسیده باشند.
بر اساس گفته «شیانگ یانهو» باتری جدید کاتل به شرکتهای خودروسازی کمک میکند محصولات ایمنتر و مقرون بهصرفهتر بسازند و سرعت شارژ باتری را بالابرده و پیمایش به ازای هر بار شارژ را افزایش دهند. در حال حاضر کاتل باتریهای خودروهای تسلای تولید چین را تأمین میکند که در کارخانه «گیگا شانگهای» تولید میشوند. بهزودی هم خودروهای تسلا باقیمت ۲۵ هزار دلار در بازار چین عرضه خواهند شد که برای رسیدن به چنین هدفی، نیاز به بهبود در تولید باتری و ارزانسازی آن است. بخشی از این پیشرفت به خاطر بهبود در باتریهای جدید است که هم وزن را کاهش داده و هم به بهبود چگالی هر بسته باتری کمک کرده است. فناوری جدید باتری (پیل به شاسی) هم تقریباً همین اهداف را دنبال میکند. بر اساس راهبرد جدید خودروسازان، پیلهای سوختی بهطور مستقیم در شاسی خودرو جاسازی میشوند. البته با توجه به اینکه خبر اصلی به زبان چینی بوده، معلوم نیست منظور از شاسی در این خبر چیست، چون اگر به معنی واقعی کلمه منظور از شاسی همان شاسی باشد، در آن صورت در خودروهای سواری دیگر کاربرد ندارد و بیشتر به درد وانتها و اتوبوسها میخورد. اما بهاحتمالزیاد منظور از شاسی در این خبر، معنای عامتر آن یعنی اسکلت یا استخوانبندی خودرو است که بقیه اجزا روی آن استقرار پیدا میکنند؛ در این صورت، دیگر باتریها جدا تولید نمیشوند، بلکه جزئی از ساختار یا اسکلت خود خودرو خواهند بود. بااینحال بعید است که این فناوری زودتر از سال ۲۰۲۵ آماده عرضه به بازار شوند. بر اساس گفته لین یونگشو از محققان کاتل، اگر این شرکت بتواند باتریهای آل اف پی تولید کند، پیمایش خودروها به ازای هر بار شارژ به بالای هزار کیلومتر میرسد.
منبع: https://donya-e-eqtesad.com